Jag är mer än bara norrlänning.


Ett grubbleri som funnits länge i mitt huvud och som nu mognat så pass att det är dags att sätta det på print. Denna fundering hänger ihop med det jag arbetar med i och med att jag analyserar människors beteende och ifrågasätter mitt agerande.
Vi från norrland har så lätt att säga att: "Jag är norrlänning." eller "Jo, jag vet, jag är ifrån Kiruna." Helt plötsligt får vi då en hel del gratis. Jag är lika feg som många andra. Att säga att jag är norrlänning ger mig en särskild personlighet. En som hela Sverige har skapat. Jag bor inte ens i Kiruna! Det har jag inte gjort på nästan 7 år! Varför säger jag då att jag är ifrån Kiruna????
Jo, för att det oftast ger mig fördelar. Det ger också den andra allt den behöver. Helt plötsligt behöver den personen inte veta mer om mig. Helt plötsligt kan jag också bli ointressant för den andra.
Det är så enkelt att prata om hur mycket snö det är där, hur kallt, inåtandningar och hur långt det är till närmsta granne. Jag har länge funderat på detta och jag tycker att det är fegt att säga så.
Jag är mer än bara norrlänning.



 

Kommentera inlägget här :