Dilemma; sörlänning eller norrlänning.

Jag föddes uppe i nordligaste norrland. Där myggen regerar över marken, fjällen är snöklädda och sjöarna är så kalla så man fryser ihjäl även på sommaren om man ramlar i. Det är natur, milvis med natur och det finns inga flashiga klädaffärer eller heta innekrogar. Klart som fan att jag ville sticka där ifrån så fort jag kunde bestämma själv.
En ung tjej med hela livet framför sig måste ju utforska världen. Lära sig mer än att fiska, köra skoter och åka snowboard. Jag ville sitta på ett cafe i vårsolen i en sommarklänning med coola solglasögon och smutta på min latte med några vänninnor. Sagt och gjort. Det har jag gjort.
Jag älskar att bada i varma sommarsjöar, är hur mysigt som helst att fördriva tiden med några kompisar på ett cafe och prata om senaste medieföreläsningen, inredning och kärleksbekymmer och jag älskar att vara ute och shoppa. Fast jag har kommit¨på att myggen är inte så hemska om man smörjer in sig med myggmedel. Fisken smakar inte lika gott här nere och det går inte att se botten eftersom det är så dyigt vatten. Det är underbart när det är sommar här men det kan också lika gärna regna. Här nere har jag inte kunnat åka snowboard mer än en gång på 5 år. Inne krogarna kan jag leva utan och shoppa kan man göra på Internet.
Här kommer dilemmat.
Här nere är jag en riktig norrlänning. Det hörs att jag pratar norrländska och att jag har en annan mentalitet. MEN där uppe betraktas jag inte nå mer som "en av dom". Jag har lagt till med annan dialekt eftersom jag bott borta så många år så där uppe låter jag som en sörlänning. Jag har utevcklats som person och är inte längre den jag var när jag åkte.

Helt plötsligt har jag blivit någon som hör hemma ingenstans.

Kommentarer :

#1: fatemeh

hei gumman!!!

akkurat det dillemmaet har jeg også.....

er jeg norsk eller iraner???

jeg føler meg som en iraner blant nordmenn,og som en nordmann med iranere.

MEN,etter å ha fundert lenge på dette,har jeg kommet til en konklusjon...

jeg er en VERDENSBORGER!!!

jeg har fordelen med å ha to kulturer,to språk osv. Slik kan du også tenke,at det er fordeler.

savner deg i Oslo,kom kom!!

love u!

skriven
#2: Hanna

hello, så du skaffade blogg ;) Låter trevligt det! Få jag säga det själv hör du hemma här :) Hoppas vi ses snart :D Kika gärna över ;) Eller lämna en kommentar i bloggen eller så :) Hade <3 Kramar !

skriven

Kommentera inlägget här :