Midsommar

En riktig svensk högtid när dalkullorna dansar runt stången och männen står vid grillen med en kall öl i handen. Barnen sjunger små grodorna och det äts sill och dricks nubbe. Det är en stor högtid hos vissa och en vanlig festdag hos andra. Det är romantiskt att drömma om sin utvalde med sju olika sorters blommor under kudden och det hör till vanligheten att dom som inte behöver drömma om någon måste plocka blommor nästa år eftersom dom drack för mycket nubbe.


Jag gillar midsommar. För mig är det ingen big deal. Jag gillar sill, är roligt att umgås och dricka nubbe och det är roligt att fira sommaren på något sätt. Midsommar lovar liksom någonting. Det finns en förväntan. Ändå blir jag aldrig besviken om det inte blir vad jag har tänkt. Varje år kläcker någon dessutom ur sig att "från och med nu blir det mörkare igen". Det tycker jag däremot, det är lite onödigt. Kan vi inte bara njuta av att sommaren är här? Det går ju så fort ändå. Tsss. :)

Kommentarer :

#1: Hanna

Måste ju givetvis hålla med dig ;) Tycker de är mysigt med midsommar :) <3

skriven

Kommentera inlägget här :